Werkwijze en samenwerking
Aanmelding
Als u, of uw kind, bent verwezen voor logopedie, kunt u telefonisch of via het contactformulier contact met ons opnemen. Er zal met u besproken worden waarom u (of uw kind) bent doorverwezen voor logopedie, er worden gegevens genoteerd en er zal een afspraak worden gepland.
Bij drukte kan het voorkomen dat u eerst op een wachtlijst zal worden geplaatst.
Verwijzing en vergoeding
Logopedie wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Bent u 18 jaar of ouder, dan geldt het eigen risico. U heeft meestal een verwijzing nodig van een huisarts, specialist, tandarts of orthodontist. Komt u zonder verwijzing, dan voeren we eerst een DTL-screening uit om te beoordelen of logopedie passend is. Niet elke verzekeraar vergoedt deze screening, dus controleer altijd uw polis.
Tijdens de eerste afspraak
Eerste afspraak: Tijdens de eerste afspraak maken we kennis met elkaar en zal er een vraaggesprek (intake) en eventueel onderzoek plaatsvinden om uw logopedische vraag zo goed mogelijk in kaart te brengen.
Wettelijk zijn we verplicht om bepaalde gegevens in het dossier op te nemen. Daarom wordt u verzocht om bij uw eerste afspraak de volgende zaken mee te nemen:
- een geldig identiteitsbewijs (paspoort of ID)
- de zorgverzekeringspas van u of uw kind
- verwijzing van de huisarts of specialist
Logopedisch onderzoek
Het onderzoek bestaat uit observatie, vragenlijsten en eventueel tests. Op basis van de uitkomst bespreken we of behandeling nodig is. Zo ja, dan stellen we een behandelplan op en starten we de behandeling. De voortgang wordt regelmatig geëvalueerd en zo nodig aangepast.
Behandeling
Na het onderzoek starten we met de behandeling. Deze duurt meestal een half uur en vindt doorgaans één keer per week plaats. Als naar de praktijk komen medisch niet mogelijk is, kan de behandeling thuis plaatsvinden. De totale behandelduur verschilt per persoon en hangt af van de klacht, motivatie en regelmaat.
Afronding
Door middel van observatie, vragenlijsten en testen zal worden bekeken of de behandeldoelen bereikt zijn.
Identificatieplicht
Bij aanvang van de logopedische zorg moet u een geldig identiteitsbewijs tonen, ook voor kinderen jonger dan 14 jaar. Dit is wettelijk verplicht om uw BSN te controleren en fraude te voorkomen. Neem daarom bij de eerste afspraak altijd een geldig legitimatiebewijs mee. Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid.
Verhindering
Kunt u niet komen, geef dit dan minimaal 24 uur van tevoren door. Bij te late afmelding worden de kosten van de gereserveerde tijd in rekening gebracht, zonder mogelijkheid tot declaratie bij de zorgverzekeraar. Als u de praktijk niet kunt bereiken, kunt u de afspraak afmelden via de voicemail of e-mail: logopedie@logopediepraktijkflapper.nl.
Belangrijke Informatie en Voorwaarden
Vergoedingen en Tarieven
De tarieven voor logopedie zijn landelijk vastgesteld en bestaan uit 25 minuten behandeling en 5 minuten administratie. Logopedie wordt vergoed vanuit de basisverzekering, maar voor verzekerden vanaf 18 jaar geldt het eigen risico. Wij hebben contracten met alle zorgverzekeraars, en de declaraties worden direct bij uw zorgverzekeraar ingediend.
Controleer bij uw verzekeraar wat de kosten zijn voor het eigen risico. Bij onvoldoende verzekering bent u zelf verantwoordelijk voor de betaling. Bij een verzekeringswijziging graag direct melden voor een correcte declaratie.
Klachten
Wij streven naar goede zorg en begeleiding. Mocht u toch niet tevreden zijn, bespreek dit dan met uw behandelend logopedist om samen naar een oplossing te zoeken. Als we er samen niet uitkomen, kunt u terecht bij de Klachten- en geschillenregeling Paramedici, die wij volgen.
Melden van Incidenten
Wij hechten veel waarde aan patiëntveiligheid. Mocht u een incident willen melden, stuur dan een e-mail naar logopedie@logopediepraktijkflapper.nl met uw naam, telefoonnummer en details van het incident. U kunt de melding ook per post sturen naar Logopediepraktijk Flapper, Bolderweg 1, 1332 AX Almere of Lemsterpad 54a, 8531 AA Lemmer. Wij nemen uw melding in behandeling.